Het vertalen van websites voor e-commerce en online shops

De handel in producten en diensten heeft met de invoering van het internet en de ontwikkeling van nieuwe technologieën een draai van 180 graden gemaakt. 

Vertalingen E-Commerce Online ShopsEen draai die een concrete naam heeft: de E-Commerce. Dit nieuwe handelskanaal is er in steeds nieuwe varianten, waarnaar wordt gerefereerd met de namen e-commerce, online handel, elektronische handel, online shop en e-shop. Het is daarom niet verwonderlijk dat steeds meer bedrijven inzetten op het maken van een eigen website om zich bezig te houden met e-commerce. Talrijke ondernemers hebben deze communicatiemiddelen gekozen voor het ontwikkelen van nieuwe zakelijke activiteiten en het bereiken van hun doelen. Eerst waren het vooral de sectoren mode, cosmetica en technologie, waarin een bijzonder hoge aanwezigheid op het internet was te zien, zij dreven wereldwijd een opkomende online handel via dit medium. Ondertussen hebben echter ondernemers uit vele andere branches de vruchten geplukt van de e-commerce. 

E-commerce heeft zich ontwikkeld tot een weg die bijzonder winstgevende zakelijke mogelijkheden biedt en die zowel via apparaten met desktops, zoals computers of tablets, als via mobiele telefoons kan plaatsvinden. E-commerce via mobiele telefoons wordt mobile commerce genoemd

De beide genoemde apparaatgroepen bieden de gebruiker echter verschillende gebruiksomstandigheden. Zo worden mobiele telefoons vooral gebruikt om informatie over aangeboden producten binnen te halen, terwijl desktops nog steeds de leidende positie innemen bij het doen van aankopen. 

Ondernemers die besluiten een website te bouwen voor e-commerce, moeten echter zowel voor desktops als voor mobiele telefoons letten op een aantal elementen die hun websites er zo professioneel mogelijk uit laten zien en die vooral een eenvoudige navigatie door de pagina's mogelijk maakt voor de gebruikers. Het is belangrijk de gebruiker te overtuigen van de kwaliteit van de website en de daarop aangeboden producten, om te voorkomen dat ze naar de website van de concurrent gaan.

Hiervoor is het absoluut noodzakelijk dat op websites voor e-commerce een professioneel vormgegeven productcatalogus verschijnt waarin alle producten in geordende vorm worden weergegeven, samen met uitgebreide beschrijvingen en alle verder benodigde informatie. Verder moeten ook de prijzen worden genoemd en moet de gebruiker de mogelijkheid hebben deze om te zetten in een andere valuta. 

Parallel aan het vertalen van websites die gericht zijn op e-commerce, moet er ook bij het invoegen van geschikt beeldmateriaal op gelet worden dat deze elementen via hun omzetting in programmeertaal (vrije CSM-software of via het gebruik van PHP, HTML, Javascript, enz.) bijdragen een doelgerichte en succesvolle zoekmachineoptimalisatie (SEO) van de website. Doorslaggevend zijn daarbij verschillende sleutelelementen die om deze reden in de ingevoegde tekst moeten zijn opgenomen. 

Bovendien is het heel belangrijk dat de vertaalde webpagina’s, waarover e-commerce wordt gedreven, een eenvoudige koopafwikkeling mogelijk maken en daarmee de klant een positieve koopervaring garanderen. Dit bevordert zijn welwillende instelling jegens de aangeboden merken en stimuleert een langdurige klantenbinding.

Tot slot is het voor de afwikkeling van e-commerce ook absoluut noodzakelijk dat er op de vertaalde websites voldoende betalingsmogelijkheden worden aangeboden aan het doelpubliek, en wel in verschillende valuta en via speciale betalingsgateways die in alle landen beschikbaar zijn.   

 

Voorbeelden van CMS voor 

e-commerce:

Voorbeelden van vertaalde inhoud van

online shops:  

  • Prestashop
  • Wordpress – Woocommerce
  • Magento
  • Opencart
  • OsCommerce
  • Joomla – Virtuemart
  • Zen Cart
  • Jigoshop
  • Drupal Commerce
  • Informatie
  • Beschrijvingen
  • Productgegevensbladen en catalogi 
  • Afbeeldingen, video's en ander multimediamateriaal 
  • Grafieken en tabellen 
  • Pdf-bestanden en presentaties   
  • Betalingsmogelijkheden en betalingsgateways 
  • Verzendopties en tabellen 
  • Recensies 
  • Vergelijkingen
  • Blogposts

 

Meer weten:

Online marketingvertalingen (SEO, webreclames, Social Media)

Meertalige zoekmachineoptimalisatie - de basis voor internationaal succes

De vertaling van mobiele applicaties (apps)

Vertaling en lokalisatie van software