Vreemde talen brengen vele voordelen met zich mee bij de inkoop

Vreemde talen brengen vele voordelen met zich mee bij de inkoop

Met vreemde talen contacten verdiepen en geld besparen

Het merendeel van de Europese bedrijven onderhoudt in ieder geval af en toe contacten met het buitenland. Vaak dragen gunstige aanbieders van grondstoffen en goederen, leveranciers en vervoerders met een vestiging buiten ons land bij aan het zakelijke succes. Een groot deel van de export/importgesprekken loopt in het Engels. Naast het Engels is het echter vanwege de wereldwijde economie steeds voordeliger om meerdere talen binnen de medewerkerspool te spreken. Als het voor bedrijven niet mogelijk of rendabel is om medewerkers die verschillende talen spreken, aan te nemen, wordt vaak gedacht aan een professioneel vertaalbureau dat indien nodig veel verschillende talen kan behandelen.

 

Tien weken voltijds studie als minimum tijd

Afhankelijk van de moeilijkheid van de taal en de voorkennis, heeft een volwassene voor het leren van een Europese vreemde taal acht tot tien weken voltijds studie met aansluitend praktijkervaring nodig.

E-learning voor vreemde talen zich als een andere tak de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Voor zelfstudie zijn er ondertussen talrijke apps waarmee een werknemer ook in de vrije tijd en op een tablet, laptop of mobiele telefoon verder kan leren. Soms worden hierbij zelfs onderwijsuren met moedertaalsprekers via videoconferentieprogramma's aangeboden in het pakket. In tegenstelling tot klassikaal onderwijs is deze vorm aanzienlijk flexibeler - maar er is ook meer zelfdiscipline voor nodig.

 

Investeren in vreemde talen betekent profiteren van internationaliteit

Het spreken van vreemde talen anders dan Engels binnen het eigen bedrijf, kan besparingsmogelijkheden opleveren en nieuwe markten ontsluiten. Omdat het leren en bijhouden van vaardigheden in vreemde talen veel tijd en overeenkomstige investeringen kost, is de opbouw van dergelijke competenties vooral lonend voor bedrijven die doelgericht actief willen worden op een bepaalde markt of daar al actief zijn.

 

Conclusie:

  • Engels is absoluut de belangrijkste zakelijke taal.
  • Kleinere bedrijven profiteren bijzonder veel van kennis van vreemde talen.
  • Engels, Russisch, Frans, Spaans, Chinees en Arabisch zijn de belangrijkste buitenlandse handelstalen.
  • Het leren van een taal duurt min. tien weken voltijds of drie jaar deeltijd.
  • Elke taal moet wekelijks meerdere uren worden geoefend.